Nowe nazwy ulic w Dzianiszu – zmiany adresowe

Dnia 15.09.2025 r. Rada Gminy Kościelisko podjęła uchwałę nr XVIII/120/25 w sprawie nadania nazw ulicom w miejscowości Dzianisz w gminie Kościelisko. Uchwałę poprzedzały konsultacje społeczne, szereg spotkań radnych oraz Rady Sołeckiej. W sołectwie wyznaczono 41 ulic, których nazwy odnoszą się do lokalnego nazewnictwa lub związane są ze specyfiką regionalną, miejscem, jego historią. Przyporządkowanie numerów do danej ulicy wynikać będzie z lokalizacji istniejącego zjazdu do budynku. Wprowadzenie ulic i nowa numeracja budynków jest konieczna ze względów porządkowych i bezpieczeństwa.

Realizacja uchwały skutkuje koniecznością wykonania wielu czynności, zarówno przez urzędy, jak i mieszkańców.

Czynności urzędu gminy:

  1. Październik 2025 r. - projekt numeracji i przygotowanie dokumentacji, wprowadzenie nowych adresów do systemu TERYT, utworzenie wykazu starych i nowych adresów
  2. Listopad 2025 r. - Przygotowanie zawiadomień o zmianie numeracji, zebranie dokumentacji
  3. II połowa Grudnia 2025 r. - Przekazanie mieszkańcom zawiadomień o zmianie adresu
  4. Grudzień 2025 r. - Poinformowanie najważniejszych instytucji poprzez przekazanie zestawienia starych i nowych numerów) – Policja, Straż Pożarna, Starostwo Powiatowe (Komunikacja oraz Ewidencja Gruntów i Budynków), Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, Poczta Polska
  5. Przemeldowanie mieszkańców nastąpi z urzędu. Nie ma konieczności wymiany dowodu osobistego.

 

Obowiązki mieszkańców po otrzymaniu zawiadomienia o zmianie numeru budynku:

  1. Wymiana dowodu rejestracyjnego oraz aktualizacja danych w prawie jazdy w CEPIK właściwy urząd: Starostwo Powiatowe w Zakopanem. Konieczne zabranie ze sobą zawiadomienia o zmianie adresu – o terminach poinformujemy w późniejszym czasie;

Proces wymiany dowodów rejestracyjnych będzie odbywał się ulicami. O terminach oraz ostatecznych kosztach poinformujemy w stosownym czasie.

  1. Aktualizacja danych adresowych w KRUS – osobiście w placówce terenowej
    Jagiellońska 7, 34-500 Zakopane - konieczne zabranie ze sobą zawiadomienia
    o zmianie adresu lub zaświadczenia o zameldowaniu dla siebie i członków ubezpieczenia (pobrane z Ewidencji Ludności Urzędu Gminy Kościelisko, pok. nr 8
    na parterze) - niezwłocznie po zmianie adresu lub w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności mającej wpływ na dane rolnika
  2. Aktualizacja danych adresowych w ZUS – elektronicznie poprzez ZUS PUE lub osobiście w Biurze Terenowym w Zakopanem, ul. Gimnazjalna 8, 34-500 Zakopane
  • poprzez aktualnego płatnika składek (np. pracodawca, zleceniodawca, urząd pracy);
  • indywidualnie na wniosku EZP w przypadku osób pobierających świadczenia długoterminowe (np. emerytury, renty) https://www.zus.pl/-/wniosek-zus-er-wzd-01; w terminie 12 dni roboczych przed terminem wypłaty świadczenia;
  • na wniosku US-13 - jeżeli osoba nie ma aktualnie żadnego płatnika składek i nie pobiera świadczeń https://www.zus.pl/-/wniosek-us-13w ciągu 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana lub od dnia jej zauważenia;
  1. Aktualizacja danych adresowych firmy w CEIDG – bezpłatnie w Urzędzie Gminy Kościelisko ul. Nędzy Kubińca 101, pokój nr 207 piętro II oraz w KRS - w zależności
    od sposobu zgłoszenia (portal PRS - https://prs.ms.gov.pl/krs , system S24- https://ekrs.ms.gov.pl/s24/ ) - opłata odpowiednio wynosi 350 zł lub 300 zł;
  2. Wymiana tabliczki z numerem porządkowym budynku – zgodnie z 47b pkt 1.  ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1151 z późn. zm.): „właściciele nieruchomości zabudowanych lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które takimi nieruchomościami władają, mają obowiązek umieszczenia w widocznym miejscu - na ścianie frontowej budynku albo ogrodzeniu tabliczki z numerem porządkowym w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru”.
  3. Zgłoszenie zmiany adresu w banku i innych instytucjach, gdzie adres był podany.

 


Mapa do pobrania poniżej