Nowe nazwy ulic w Dzianiszu – zmiany adresowe
Dnia 15.09.2025 r. Rada Gminy Kościelisko podjęła uchwałę nr XVIII/120/25 w sprawie nadania nazw ulicom w miejscowości Dzianisz w gminie Kościelisko. Uchwałę poprzedzały konsultacje społeczne, szereg spotkań radnych oraz Rady Sołeckiej. W sołectwie wyznaczono 41 ulic, których nazwy odnoszą się do lokalnego nazewnictwa lub związane są ze specyfiką regionalną, miejscem, jego historią. Przyporządkowanie numerów do danej ulicy wynikać będzie z lokalizacji istniejącego zjazdu do budynku. Wprowadzenie ulic i nowa numeracja budynków jest konieczna ze względów porządkowych i bezpieczeństwa.
Realizacja uchwały skutkuje koniecznością wykonania wielu czynności, zarówno przez urzędy, jak i mieszkańców.

Czynności urzędu gminy:
- Październik 2025 r. - projekt numeracji i przygotowanie dokumentacji, wprowadzenie nowych adresów do systemu TERYT, utworzenie wykazu starych i nowych adresów
- Listopad 2025 r. - Przygotowanie zawiadomień o zmianie numeracji, zebranie dokumentacji
- II połowa Grudnia 2025 r. - Przekazanie mieszkańcom zawiadomień o zmianie adresu
- Grudzień 2025 r. - Poinformowanie najważniejszych instytucji poprzez przekazanie zestawienia starych i nowych numerów) – Policja, Straż Pożarna, Starostwo Powiatowe (Komunikacja oraz Ewidencja Gruntów i Budynków), Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, Poczta Polska
- Przemeldowanie mieszkańców nastąpi z urzędu. Nie ma konieczności wymiany dowodu osobistego.
Obowiązki mieszkańców po otrzymaniu zawiadomienia o zmianie numeru budynku:
- Wymiana dowodu rejestracyjnego oraz aktualizacja danych w prawie jazdy w CEPIK właściwy urząd: Starostwo Powiatowe w Zakopanem. Konieczne zabranie ze sobą zawiadomienia o zmianie adresu – o terminach poinformujemy w późniejszym czasie;
Proces wymiany dowodów rejestracyjnych będzie odbywał się ulicami. O terminach oraz ostatecznych kosztach poinformujemy w stosownym czasie.
- Aktualizacja danych adresowych w KRUS – osobiście w placówce terenowej
Jagiellońska 7, 34-500 Zakopane - konieczne zabranie ze sobą zawiadomienia
o zmianie adresu lub zaświadczenia o zameldowaniu dla siebie i członków ubezpieczenia (pobrane z Ewidencji Ludności Urzędu Gminy Kościelisko, pok. nr 8
na parterze) - niezwłocznie po zmianie adresu lub w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności mającej wpływ na dane rolnika - Aktualizacja danych adresowych w ZUS – elektronicznie poprzez ZUS PUE lub osobiście w Biurze Terenowym w Zakopanem, ul. Gimnazjalna 8, 34-500 Zakopane
- poprzez aktualnego płatnika składek (np. pracodawca, zleceniodawca, urząd pracy);
- indywidualnie na wniosku EZP w przypadku osób pobierających świadczenia długoterminowe (np. emerytury, renty) https://www.zus.pl/-/wniosek-zus-er-wzd-01; w terminie 12 dni roboczych przed terminem wypłaty świadczenia;
- na wniosku US-13 - jeżeli osoba nie ma aktualnie żadnego płatnika składek i nie pobiera świadczeń https://www.zus.pl/-/wniosek-us-13 – w ciągu 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana lub od dnia jej zauważenia;
- Aktualizacja danych adresowych firmy w CEIDG – bezpłatnie w Urzędzie Gminy Kościelisko ul. Nędzy Kubińca 101, pokój nr 207 piętro II oraz w KRS - w zależności
od sposobu zgłoszenia (portal PRS - https://prs.ms.gov.pl/krs , system S24- https://ekrs.ms.gov.pl/s24/ ) - opłata odpowiednio wynosi 350 zł lub 300 zł; - Wymiana tabliczki z numerem porządkowym budynku – zgodnie z 47b pkt 1. ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1151 z późn. zm.): „właściciele nieruchomości zabudowanych lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które takimi nieruchomościami władają, mają obowiązek umieszczenia w widocznym miejscu - na ścianie frontowej budynku albo ogrodzeniu tabliczki z numerem porządkowym w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru”.
- Zgłoszenie zmiany adresu w banku i innych instytucjach, gdzie adres był podany.
Mapa do pobrania poniżej